close
تبلیغات در اینترنت
مسابقات فرمول 1

تارنگار عقاب جادویی
قالب وبلاگ
اطلاعات
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
اعضای آنلاین : 0
تعداد اعضا : 40
--------------------------------------------

--------------------------------------------
آمار مطالب
کل مطالب : 203
کل نظرات : 355
--------------------------------------------
آمار بازدید
بازدید امروز : 55 نفر
باردید دیروز : 77 نفر
بازدید هفته : 218 نفر
بازدید ماه : 2,005 نفر
بازدید سال : 13,996 نفر
بازدید کلی : 238,958 نفر
عضویت در خبرنامه

نظر سنجی
وبلاگم رو چطور می بینید؟






کدام یک از اسم های زیر رو برای تارنمای آیندم انتخاب می کنید؟!





لینک های مفید
جستجو
آخرین ارسال های تالار گفتمان
عنوان پاسخ بازديد توسط
برترین دیالوگ های گرگ و میش 2 2354 radman77

مقاله از مجله ی دانستنیها :

 

همه ایستاده بودند و دست می زدند، به افتخار قهرمان. « رنه » خیلی زودتر از رقیبش به خط پایان نزدیک می شد و درحالی که یکی از دست هایش را بالا گرفته بود، خوشحالی اش را با مردم شهر قسمت می کرد. از زمانی که « رنه پان هارد » اولین قهرمان، بعد از هفت ساعت و با سرعت 19 کیلومتر ، خط را رد می کرد، حدود 110 سال گذشته است و کسی فکرش را نمی کرد که مسابقه به قدری بزرگ و پیشرفته شود که ماشین ها با سرعت حدود 350 کیلومتر مسابقه دهند و بیش از نیمی از دنیا مسابقات آن را به صورت زنده تماشا کند.

این مسابقات هرچند در ایران مورد توجه صدا و سیما واقع نمی شود، اما میلیون ها نفر از بیش از 200 کشور جهان آنرا به صورت زنده تماشا می کنند.

فرمول یک در گذشته :

« موتور ریسینگ گرندپری » در سال های پایانی قرن 19 تنها مسابقات اتومبیل رانی دنیا بود؛ مسابقاتی که در فرانسه با نام جایزه بزرگ اروپا برگزار می شد و برگزار کننده اش یک روزنامه پاریسی به نام « له پتی » بود. تلاش های بعدی توسط یک روزنامه آمریکایی در نیویورک انجام گرفت و یک مسابقه جهانی هم در نیویورک در سال 1900 برگزار شد اما قوانین مسابقات فرمول یک در سال 1947 نوشته شد و در سال 1950 با سه سال تأخیر به دلیل جنگ جهانی دوم برگزار شد. اولین مسابقه در پیست سیلوراستون انگلیس برگزار شد و جوزف فارینای ایتالیایی اولین قهرمان فرمول یک بود. تو این قهرمانی را با آلفا رومئو 159 به دست آورد.

 

فرمول یک امروزی :

سه تمرین آزاد همیشه آغاز گر یک مسابقه جایزه بزرگ است. زمان اولین تمرین، صبح روز جمعه است که یک ساعت و نیم به راننده ها اجازه داده می شود با شرایط پیست آشنا شوند. تمرین دوم، بعد از ظهر جمعه است و تمرین سوم، صبح روز شنبه. با این سه تمرین، راننده ها و تیم همراهشان شرایط پیست را می سنجند و خودشان را برای مسابقه روز یکشنبه آماده می کنند.

در همین دو روز هم مسئولان فرمول یک، مسابقاتی بین راننده های فرمول سه برگزار می کنند. در حقیقت رانندگان فرمول سه، رانندگانی هستند که در مسابقات سرعت، زیرگروه فرمول یک هستند و منتظر می شوند تا فرصتی برای اضافه شدن به تیم های فرمول یک پیدا کنند.

یکی از مهمترین قسمت های هر مسابقه، تعیین خط است. یعنی مشخص شود که هرکدام از ماشین ها در کدام خط یا رتبه قرار می گیرند. راننده ای که موفق شود در خط اول قرار گیرد می تواند کار ساده تری برای قهرمانی پیش رو داشته باشد. هرچند که قوانین سخت گیرانه ی فرمول یک، قهرمانی را برای همه سخت می کند اما کسی که در رتبه ی اول قرار دارد، از شرایط خوبی برخوردار است.

انتخاب اینکه کدام ماشین در خط اول قرار گیرد، قانون های مخصوص خودش را داشت اما از سال 2006 مدل انتخاب راننده ها، به شیوه ی حذفی برگزار شد. برای مشخص شدن اینکه کدام ماشین در رتبه اول قرار گیرد و بقیه به دنبال او، سه مرحله مسابقه در عصر روز شنبه برگزار می شود. در مرحله اول به همه 24 ماشین شرکت کننده اجازه داده می شود که 20 دقیقه در پیست دور بزنند. بعد از پایان این مدت بهترین زمان یک دور هر راننده ( کوتاه ترین زمانی که پیست را دور زده است. ) در نظر گرفته می شود و راننده ها به ترتیب زمان در جدول قرار می گیرند. هفت راننده ای که در دور اول، آخر شده باشند از دو مسابقات تعیین خط حذف می شوند و در هفت رتبه ی آخر ( 18 تا 24 ) مسابقات اصلی قرار می گیرند.

دور دوم مسابقات تعیین خط بین 17 ماشین باقی مانده و در 15 دقیقه برگزار می شود و به این شکل هفت ماشین آخر حذف می شوند و در رتبه 11 تا 17 قرار می گیرند.مرحله سوم در 10 دقیقه برگزار می شود و رتبه های 1 تا 10 نیز مشخص می شوند.

هرماشین باید دارای یک شماره باشد. شماره ی یک به قهرمان دوره قبلی مسابقات می رسد و شماره دو هم به هم تیمی او می رسد. سار ماشین ها هم براساس رتبه سال قبل، شماره سال جدید را در اختیار می گیرند.

مسابقات فرمول یک اصلی، با یک دور ( لپ ) آماده سازی انجام می شود. در این دور راننده ها می توانند شرایط ماشینشان را چک کنند و از آماده بودن برای مسابقه آماده شوند. در این دور راننده ها باید در رتبه ی خود باقی بمانند و حق سبقت گرفتن ندارند. هرماشینی که از رتبه اش خارج شود جریمه شده و از خط کناری و جایگاه آخر بازی را ادامه می دهد.

چراغ های قرمز روشن بالای خط شروع نشان می دهد که مسابقه هنوز آغاز نشده است. سرانجام با خاموش شدن سه چراغ، مسابقه آغاز می شود و قهرمان کسی است که بتواند با رعایت همه قوانین زودتر از دیگران از خط پایان عبور کند.

یکی از پرهیجان ترین قسمت های مسابقات فرمول یک مربوط به تعویض تایر هاست. این اتفاق، زمانی می افتد که گوشت تایر های هر ماشین به خاطر شرایط آب و هوایی و اصطکاک خورده می شوند و به صلاحدید راننده و کارشناسان فنی باید تعویض شوند. در این لحظه راننده به خط کناری می آید و در کمترین زمان ممکن هر چهار چرخ تعویض می شوند.

 

انواع مختلفی چرخ برای انواع شرایط آب و هوایی وجود دارد. مثلا چرخ های آفتابی اصطکاک کمتری با جاده دارند و طبیعتا سریع ترند و چرخ های بارانی نیز اصطکاک بالایی دارند.

برای جذاب شدن مسابقه قانونی وجود دارد که نمی توان در طول مسابقه از یک نوع چرخ استفاده کرد؛ مثلا اگر راننده با چرخ آفتابی مسابقه را شروع کرد، برای تعویض چرخ دیگر نمی تواند از چرخ آفتابی استفاده کند و باید از یک نوع چرخ دیگر استفاده کند.

به همین دلیل یکی از مهمترین عوامل نیز این است که راننده به درستی زمان و نوع تغییر چرخ را مشخص کند.

پیست ها :

هرچند اولین مسابقات فرمول یک در کشور های توسعه یافته از نظر پیست ها برگزار شده اما امروزه یک سوال تعداد پیست ها را مشخص می کند: « کدام کشور ها می توانند مسابقات فرمول یک را برگزار کنند؟ » در ابتدا مسابقات در پیست های شناخته شده برگزار می شد اما چندسالی است که شروع به ساخت پیست های جدید در سراسر دنیا کرده اند.

افزایش پیست به معنی افزایش تبلیغات و درآمد است. در حال حاضر مسابقات فرمول یک در 20 کشور دنیا برگزار می شود.

در ایران هم در شهریور سال پیش پروژه ی ساخت یک پیست کلید خورد که در حال ساخت است.

 

 





دسته بندی : متفرقه ورزش

بازدید : 334

برچسب ها : مسابقات فرمول 1 , فرمول 1 , فرمول1 , فرمول یک , مسابقات فرمول یک , اولین مسابقات فرمول یک , قوانین مسابقات فرمول یک ,
چهارشنبه 17 آبان 1391 | 14:14 | نویسنده : ParSa
مطالب مربوط
Say Some thing!
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی



نام ارسال کننده: roya

آخی یاد مک کویین افتادم!!!
چقدر دوست داشتم ماشین ها رو!!شکلکشکلک
1391/8/25 || 21:49


نام ارسال کننده: abc

kheyli jaleb bood. dastetoon dard nakonehشکلکشکلکشکلک
1391/8/17 || 19:30


.: Weblog Themes By Skin98 :.

پيوندهاي روزانه
امکانات
Review http://www.magiceagle.rzb.ir/ on alexa.com

بهترين كدها در صبادانلود

پشتیبانی
قالب طراحی سایت
ابزار پرش به بالا
تصاویر زیباسازی نایت اسکین
br b